Ugrás a fő tartalomra

SPINNING és SPINRACING Mi a különbség?

Sokmindenki számára nem teljesen egyértelmű, hogy melyiktől mit is várhat. Amíg csak vendégként vettem részt kerékpáros edzéseken, addig nekem is körvonalakban volt a kérdésre válaszom. Pár gondolattal szeretnék segíteni az eligazodásban, hátha nem voltam ezzel egyedül. 

Mindkettő állóképesség növelő, csoportos, zenés, edzői irányítással végzett edzés, teremben zajlik, így indoor cycling néven is találkozhatsz vele. 

Spinning és Spinracing - két különálló brand az óratípusok útvesztőjében :)
- A Spinracing az egész testet megdolgozó módszer (total body training). Formálja a farizmokat, szálkásítja, erősíti a lábizmokat és a hasizmot; a felsőtest bevonásával, a karhajlításokkal pedig tónusba hozza a váll-, és a kar izmait is. A kerékfékek állításával az ellenállás ereje változtatható, így a kerékpáros hegy-, emelkedő-, sík - és lejtőmenetek is utánozhatók, valamint az intenzitás és az edzés erőssége is variálható. 
- A Spinning program megalkotója Johnny G, a világhírű amerikai kerékpárversenyző. A Spinning leginkább egy szabad ég alatti kerékpáros edzés teremben történő leképezéséhez hasonlítható. Az alsótestet szintén intenzíven megdolgozza az ellenállás használatával, felsőtestre nincsenek gyakorlatok.

Zenehasználat
- Spinracing órán MINDIG a zene ütemére dolgozunk, melynek tempója folyamatosan változik. Maximálisan kihasználjuk a zenében rejlő energiát! Stílusok tekintetében pedig csak a fantázia szab határt annak, hogy edzés közben milyen zene visz, vagy lendít át egy-egy holtponton. 
- Spinning esetében alapvetően a zene leginkább csak aláfestés, de ez nagymértékben függ az órát vezető edzőtől is.


Závecz Krisztina spinning edző kiegészítése
- A Spinning edzések alapelve, hogy (nagyon kevés kivételtől eltekintve) csak olyan mozgásokat végzünk a kerékpáron, amelyet egy kinti tekerés során is végeznénk (ez az egyik oka annak, hogy a Spinning programból hiányoznak a karhajlítások, felsőtestre végzett gyakorlatok). A Spinning programban szereplő korlátoknak is éppen az a célja, hogy minden körülmények között biztonságos, kerékpárspecifikus és életszerű maradjon az edzés (de a "kerékpárspecifikus" egyáltalán nem azt jelenti, hogy csak kerékpárosoknak való!!)
- A Spinning jelentős hangsúlyt fektet a mentális tényezőkre: egyrészt (észrevétlenül!) nagyon jól fejleszthető vele a koncentrált figyelem képessége, melyet aztán a terem falain kívül a mindennapokban is remekül lehet kamatoztatni, sokszor pedig épp ennek ellentéte a cél, a teljes kikapcsolás, ellazulás. Egy jó oktató gyakorlatilag pusztán a tekerés közbeni kommunikációval egyedülálló mentális élményt, kikapcsolódást, felfrissülést tud nyújtani a résztvevőknek.
- A Spinning programban is használjuk a zene ütemét, pl. egy-egy hegymenet vagy sík tempójának beállításához és fenntartásához, de való igaz, hogy sosem kötelező a résztvevőknek a zenével jönni (viszont gyakran segít az adott feladat végrehajtásában, ha mégis így tesznek). A különböző jellegű zenékben rejlő energiát és hangulatokat a Spinningesek szintén kihasználják, azt hiszem, mondhatjuk, hogy ebben nincs különbség. ;)

Kriszti további írásai honlapján, a http://zaveczkriszti.hu oldalon találhatók.

Nagyvonalakban ennyi. Remélem hasznos volt, és esetleg sikerült valamelyikhez kedvet is csinálnom! :) 
Hangsúlyozom, hogy fentiekkel nem célom állást foglalni, szerintem remek dolog, hogy ilyen színes a paletta, és lehet válogatni. Kinek ez, kinek az a testhezállóbb óratípus, lényeg a MOZGÁS! :)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Trambulinos edzés ugrálás nélkül - így is lehet

Az instabil felületű eszközök – mint amilyen a trambulin is - mindig sokkal több izomcsoportot kényszerítenek munkára, mivel nemcsak a gyakorlatot kell helyesen végrehajtanunk, hanem közben egyensúlyunkat is meg kell őriznünk. Ennek köszönhetően fejődik az egyensúlyérzék és a koordináció, erősödnek a core izmok.A trambulin nagyszerű kiegészítő eszköze lehet az alakformáló és zsírégető óráknak is. Már maguk az aerobik alaplépések is - intenzíven, UGRÁLÁS NÉLKÜL végezve - sokkal hatásosabban megdolgoztatják izmainkat, a keringési és légző rendszert, mint ha talajon vagy step padon tennénk ugyanezt. Még jobban átmozgat, ha mindezt különböző kargyakorlatokkal kombináljuk, további nehezítés ugyanez kézi súlyzóval. Színesíthetjük box-os elemekkel, ütésekkel, rúgásokkal, térdhúzással, guggolásokkal – tulajdonképpen csak a fantázia szab határt; és szinte észre sem vesszük, hogy már javában benne vagyunk egy kellemesen izzasztó kardió blokkban. Ezáltal beindul a méregtelenítés, „füstölnek” a k…

Mi az a Fanatic Jump®?

A Fanaitc Jump® egy dinamikus, aerob jellegű óra, instabil felületű mini trambulinon, mely kizökkent az egyhangúságból, felszabadít, fejleszti az állóképességet, erősíti a stabilizáló mélyizomzatot, az ízületi- és szalagrendszert, javítja az egyensúlyérzéket és a koordinációt, kíméli az ízületeket (preventív), és a nagy izomcsoportok intenzív megmozgatásával pedig falja a kalóriákat. Fanatic Jump®-on belül több irányzat is létezik, hogy a más-más igényekkel rendelkező, különböző edzettségi állapotú, korú és nemű vendégek is megszerethessék (FJ Basic, FJ Dance, FJ Burning, FJ Kid, FJ Extreme, FJ Senior, FJ Tone), de ezek közül talán a Basic legelterjedtebb.
Hogy épül fel egy Fanatic Jump® Basic óra? Bemelegítés: az első fele talajon történik, egyszerű lépésekkel és ehhez kapcsolt karmunkával felkészítjük a szervezetet a terhelésre, majd ugyanezt folytatjuk az eszközön, tehát nem csapunk egyből bele a lecsóba! :) Ha elég alaposak voltunk, akkor kb 10-12 perc múlva már m…